17 September 2008

mari cuba...



Bagaimana Anda Dapat Membantu Anak Anda Menyebut Bunyi (i)



Bantu anak anda yang pelat bertutur dan menyebut bunyi dengan betul dengan latihan ini...

Bunyi
Simbol
Kiu visual
Kiu taktil
m

* Makanan sedap " mmmm"
* Bunyi kereta atau motor "ummmmm"

Tutup mulut dengan rapat* Letak tangan anak anda di muka atau mulut anda
* Letak kertas di antara bibir dan minta anak anda
nSiren polis: ninonino
gerudi jalan: nenenen
Letak lidah pada lelangit keras
Sentuh lelangit keras dan buat bunyi sengau
p* Ikan: buka dan tutup mulut sambil menyebut /p/
* Pistol : buat bunyi 'pom'
* Buih sabun : tiup dan minta anak anda pecahkan dan membuat bunyi 'pop'
Tunjuk bibir tutup rapat* Rasa angin keluar dari mulut
* Kembungkan pipi dengan menutup rapat bibir dan tekan pipi untuk membuat bunyi letupan
b
* Bola: bunyi lantunan 'bambambam'
* Bunyi bot: bobobobobo
seperti /p/
seperti /p/
t* Paip: bunyi air menitik 'taptaptap'
* Pintu: bunyi ketukan pintu : toktoktok
* Tunjuk kedudukan lidah pada lelangit keras
* Guna cermin untuk melihat kedudukan lidah sendiri
* Sentuh lelangit keras dan hujung lidah dengan jari
* Pura-pura meludah untuk menghasilkan pergerakan hujung lidah
* Jilat jem pada lelangit keras
d
Bunyi dram: damdamdam
Seperti /t/
Seperti /t/
k
* Bunyi batuk: kohkohkoh
* Bunyi ayam: kokkokkok
* Demo lidah belakang menyentuh lelangit belakang
* Cermin untuk melihat kedudukan hujung lidah berada pada bahagian gigi bawah
Anak anda memegang lidah hadapan dengan jari atau kayu dan cuba sebut 'k'
g
Bunyi orang sedang minum: gokgokgok
Seperti /k/ Seperti /k/
f
Arnab: dikaitkan dengan gigi arnab
Guna cermin untuk melihat gigi berada di hadapan bibir bawah
* Gigit bibir dan tiup perlahan
* Guna jari untuk menolak bibir bawah ke belakang bibir atas
v
* Bunyi kapal terbang
* Bunyi vacuum 'vvvvvv'
Seperti /f/Seperti /f/. tumpukan pada getaran suara dan bibir

*credit dari Ratu Hati.Com


macam Chem..sampai sekarang tak leh lagik pronounce 'ng' dgn betul..tetap bunyik 'm'..hehehee. macam malam tadi..dia jerit2 panggil babahnya...

"babah..babah..tolom..tolom..."

hahahahahaha nak sebut 'tolong' jadi 'tolom'!!!







10 comments:

  1. tolom..tolom.. eleh..cutenyer..

    ReplyDelete
  2. ni bleh bantu ajar my son ni.. :)
    thanks cik ayong

    ReplyDelete
  3. wah yong nie kena pratikkan nie...hehehehe yong ajor chem gaya camnie ke?hehehe ada ilmu lagik kasik eks...

    ReplyDelete
  4. keh..keh..kelakau jer..jannah lak nak sebut "bukan" sebut "butan"..sepupu kak iena pun pelat..biler nak mandi selalu sebut nak "mati"..dah atok dia marah sebab sebut2 yg bukan2...

    ReplyDelete
  5. hardy x leh sbut huruf G kat belakang ayat.
    abang = aban

    ReplyDelete
  6. bagusnya...tq yong...

    cam dina kan...dia xleh sebut huruf "k"..kakak jadi tatak...katak pon tatak gak...hehehe.camno tuh?

    ReplyDelete
  7. warghh... bagus nie yong.... nie kang bleh lah akak ajar si aiman yang lambat cakap tu... sekarang nie dia sebut babah dah ok.. tapi bila sebut ummi jadi ammmmieee....
    kalakar laaa chem sebut tolong tu.. dah jadi cam orang kelantan nak cakap KL plak...hehehehheeee

    ReplyDelete
  8. gud info nie yong
    batrice pun baru nak belajar bercakap...kot2 guna teknik nie berkesan..hik hik hik

    cumel arr chem sebut tulum tu....

    ReplyDelete
  9. bagus nie yong...boleh ajor iman...dia skrang mmg dah boleh cakap sket2...semalam spontan jerk dia cakap "MA, nak asik"?tercengang jap eija...tp kdg2 dia ckp apa ntah...ckp dlm bahasa dia...eija pun x paham!!!

    ReplyDelete
  10. hiks..comel je bunyik..maryam x leh bunyik b..klu dia suh buka something akan bunyik..unkak...unkak...lawak jek..

    ReplyDelete