15 September 2008

gulai pusako...


ni menu berbuka sabtu lepas...ahad, tarak masak..buka kat umah mentua :). gulai telur masak lemak cili api tu gulai pusako! hehehehehe siapo oghang noghori tu tau kut la yo makno eh...gulai pusako..kut lain ado yo..gulai pusako, gulai daging salai masak lemak cili api..atau apo2 yo lah gulai masak lemak cili api..semua gulai pusako lah tu...:) kalau buek gulai ni..tak buek podeh2 mmg tak sah la..tak lalu den nak makan eh..kalau podeh..bertambah2 la den makan....kalau buek gulai telur ni..den lotak daun kunyit sket..baru beraroma..sodap dibau..:) sodap di makan..tapi yang den buek ari tu cam kurang kunyit idup lah.tu yang mcm pucat semacam aje warna eh.. kalau nak lagik best..guna telur itik..klau telur itik tak mudah pecah..compared dgn telur ayam..

korang cuba lah yo..

15 comments:

  1. yong... masakan mu itu membuatkan peyut akak nie berbunyi dengan kuatnya... maaakk aaiiiii lamo den tak masak gulai tolor tu... heheheee.. akak paling suka gulai telur itik pas tu letak belimbing buluh.. atau pun daun kandis.... pergrhhhhhhh masukkkkkk..

    ReplyDelete
  2. kak shima: haah lah kak..den lupo lak...lotak belimbing...perghhhhh!! mmg kono!!

    ReplyDelete
  3. adoii naper org blog ni asyik citer bab2 makan ni??
    yong, memang sedap tu telur itik masak cili padi...mahu bertambah berpinggan2 tu..

    ReplyDelete
  4. hu hu...
    sedapnyer yong...
    makin pedas masak lemak cili api tu, makin laju kan makan.......makin sedap...

    yong, amik award kat umah yo!

    ReplyDelete
  5. kak ien : den mmg sengajo nak publish entry pasal makanan tgh hari ni..hahahahahaha

    ReplyDelete
  6. zana : den dapek award??? adoi..manyak dah award tak papar kat entry ni....ampunnnnnn hutang dgn korang!!! tenkiuk...

    ReplyDelete
  7. aku br buat kari telur lastweek...sedapnya gulai lemak telur..huhuhu..vibrate perut ku ini tau...

    ReplyDelete
  8. sue: buat kari pun shedapp gak kan..

    ReplyDelete
  9. nnt raya dtg rumah yong, watkan kaw punya masak lomak ye..

    spesel utk maria :p
    hubby xleh, dia oghe kelate!

    ReplyDelete
  10. re : insya-Allah x serabut klu pandai hias ;)klu ko tjumpa kedai jual brgan camni cuba msk..byk contoh deco... aku x mo la satu umah english style...ngeri plak aku.. dah la aku pemalas...klu ada bibik x pe gak..hahahaha...

    aku x suka yg besar n nampak heavy..nak yg simple2 jek...utk letak kt sudut aku tu... cute jek.. nasib baik en abu x kisah.. janji x kacau dia...

    sedap tau kari telur...erkkk...vibrate lg perut aku..huhuhu

    ReplyDelete
  11. yong, akak paling suka makan lemak cili padi telur itik tu.. sedap sampai jilat pinggan.. boleh gitue?? hehehe

    ReplyDelete
  12. wah yong...sodapnye yong....ekau laen laa tongah borayo kan....he he he he den ni baru posa ari ni...den pun baru okey dari borayo..botul2 mengancam jiwo rago haaaaaaa....

    ReplyDelete
  13. walllaaaaa..lomak cili api! slalu nyo den buek ayam msk lemak cili api..daging salai tak penah den try laiee..telur itik pun bolum..huhu~

    ReplyDelete
  14. 15 hari puasa mmg xsempat ag nk makan juadah buka pose yg sendiri buat...so bz lor...bile ntah...

    tp yg syiok dpt mkn free jek manjang...ki3~

    ReplyDelete
  15. adoyaiii... den suko banget masak lomak cili api neh.. atk kirolah apo pun lauk ee... hehehehe

    ReplyDelete