31 October 2008

aduh..anak ku..

adoiiiiiii
hatiku berasap..
semalam pengasuh cerita...
kakak dah pandai cakap 'b.o.d.o.h'!!!!!!!!
aku tergamam jap..
selama ni pun, kami mmg elak dari ckp perkataan2 gitu
terutamanya depan dia..
tapi...tu lah..
mmg tak boleh nak elakkan..
suatu proses yg tak dpt nak dielakkan..
dia berkawan..
dia bercakap..
belajar bercakap..
apa yang perlu..aku harus terangkan..
itu perkataan tak baik...

12 comments:

  1. hmmm..pengaruh kawan2 tu yong...lps ni wajib terangkan kt dia apa maksud perkataan tu dan kenapa xleh sebut.budak2 tak tau apa2 kan...sabar ye yong

    ReplyDelete
  2. emm budak2 ni lom paham. kadang2 tv pon banyak pengaruh.. ank perempuan sy tengok citer endon
    ptg2 tu..,
    sok nye die ckp adk die 'brengsek!!! tekejott kite

    ReplyDelete
  3. biase la budak2 kan....kalo ada kalangan diorg ckp2 perkataan camtu diorg akan ikut....huhuhuhu...kita nie kan yong dah terrrrr ajar aqil wat jelir lidah!!!adoii ..sblum nie dia x penah le plak ikut...tp baru2 nie pasan dia kalo marah balik kat kita dia wat jelir lidah...ya ampun!!!!nyesal plak wat kat dia camtu dah dia pon terikut2....pang kat mama dia sekali!!!dasss..dasss...dasss...

    ReplyDelete
  4. hurmm..dia dgr org ckp la tu..

    ReplyDelete
  5. kak mimi selalu kalau nak ajar anak, marah jugak tapi kena puji2 jugak.. contohnyer.. bila dia cakap macam tu kak mimi pukul dulu mulut dia, pastu baru terangkan.. "a'am tak boleh cakap b*d*h.. tak baik tau.. kalau a'am tak cakap b*d*h, a'am jadi budak baik, budak pandai".. nasib baik dia jenis ikut kata, so dia takkan cakap ler macam tu..

    ReplyDelete
  6. kalau dh berkwn mcm tu la kan..ape yg di dengar n dilihat tu dia masih lg tak paham mn btl n mana yg slh..proses membesar tu..tp tule, kalau yg -ve ni kena cpt2 kawal..nnt jd habit plak..

    ReplyDelete
  7. erm...pengaruh kawan2 ni yong.....kene tegur care baik ni... ape pun tu salah satu proses membesar kan.....yong kene kawal chem slow2 la....ckp kat die selalu yg bodoh tu bende tak elok....harap2 chem boleh ikut....

    ReplyDelete
  8. Chem dengar kawan2 die ckp kut. Budak2 ni cepat terpengaruh..kita mmg kena terangkan ape maksud perkataan tu.hopefully die paham..

    ReplyDelete
  9. salam..
    begitu lah proses kanak2..
    rs puas melihat mereka mbesar depan mata..tapi bila dicemari dengan noda2 yg tak sptutnya..rs terkilan benar di hati..

    tkaseh singgah d sedetikhati..salam kenal dr sy..

    ReplyDelete
  10. a;ah yong
    itu satu proses yg x boleh d elakkan
    darwisY pon ada tercakap benda² camtu
    tp kita pon patut sedar yg diorg x paham ape yg diorg cakap kan
    diorg pon dgr dr psekitaran diorg

    memang itu satu proses pblajaran

    tau x..lepas 2 3 hari..dia dah x sebut benda ni..( depend pd my darwisY la..)
    itu makna nye...diorg pon dgr dr mulut org
    and...meniru je
    bebudak kan suka meniru..

    lepas² tu..benda tu akan berlalu pegi mcm tu je
    insya-Allah

    ReplyDelete
  11. budak2 ni main ckp je..
    pastu kita mrh dia bukan phm pun..
    tya kita blk, bodoh tu apa?

    tak best la dgr budak2 cakap benda2 tak elok kan..

    ReplyDelete
  12. yahhh mmg susah kan sbb mereka skang lebih byk bersama rakan dair kita.. tapi kalo diterangkan dari awal rasanya boleh dikawal lagi tu..

    ReplyDelete