22 August 2008

aku rindukannya...

salam semua. lega...dah tak demam n headache lagi..
alhamdulillah...

inilah rumah kampung lama abah aku kat kuala pilah, negeri sembilan. sangat luas kawasannya! dah jadi umah kosong pun. umah yang kaler merah tu umah arwah paklong..yang belakang tu ala2 asli bumbung minangkabau tu (terselindung dgn pokok) umah arwah atuk aku...sekarang semua tinggal kenangan..cuma sekarang, kalau korang perasan kat gambar tu ada kain baju bersidai kan? sekarang family aku upah sepasang suami isteri orang Indon yang tolong jagakan umah kampung tua ni. tolong potongkan getah, kutip buah bila musim buah tiba....

minggu lepas aku ikut abah balik amik buah. bila aku sampai sana, terus dalam kepala aku terbayang-bayang suasan dan saat-saat dulu...saat kami berkampung di sana, bila tiba hari raya..atau kenduri kendara...area depan umah ni lah bersusun je kereta2 parking...anak-anak cucu arwah atuk semua ada!

terbayang-bayang suasana masa malam raya..atau bila nak kenduri ke apa ke..semua berkumpul..riuhnya waktu tu. bila nak tido, masing-masing berguling2 sana sini..tido mana sempat je...bila bangun pagi, mak aih, rasa sejuk sampai ke tulang! serius, aku rindukan suasana tu....tapi semuanya dah hilang..........

aik, ini budak tecik sentiasa membontoti opahnya itu........bila tiba zaman anak aku, mereka tak lagi merasa indahnya suasana tinggal di kampung...ye lah, umah atuk dan opah nya pun bukan kat kampung...
emmmm...tah lah kan....


*****
fotopages ku 'berjaya' diupdate!

*****

15 comments:

  1. beshnya la klu dpt ulang semulakan.. aku x merasa sgt suasana kg.. dr kecik aku mmg xde atok & nenek dua2 belah mak n abah aku..pastu family aku dok kt bandar raub..umah teres..lg la.. rasa suasana kg cuma klu sesekali p tido umah sepupu aku..(sepupu aku byknya umo baya2 mak aku) kwn ngan anak sedara sepupu je aku ni.. bak kt ko tido mana dan.. pastu pg2 sejuk ya amat...semua tu seronokkan?

    ReplyDelete
  2. salam,

    ummi suka suasana kampung

    tenang dan nyaman!


    pagi-pagi tak payah pakai air cond, sejuk hingga ke tulang :)

    ReplyDelete
  3. sue : mmg pun..terbayang-bayang aku suasananya tu..rindu sangat!

    ReplyDelete
  4. ummi : bila di kampung..rasa sungguh aman!

    ReplyDelete
  5. yong...baru dapat jejak kt sini.kita xleh amsuk fp yong..rindu nk ngk chem...bestnya umah camni...pagi2 mesti sejuk.mls nak bangun..hehee

    ReplyDelete
  6. wah...raya dan puasa nanti mesti havoc...salam singgah

    ReplyDelete
  7. jasfyra : hehehehe jenuh diriku dijejaki ye...:)

    ReplyDelete
  8. azura : salam singgah juga. semuanya tinggal kenangan je..

    ReplyDelete
  9. bestkan zaman dulu2..time org2 yg kite syg ramai yg ade lg..skrg ni dh makin krg..wohoooo...emo plak!

    suasana kpg tu mmg best..nak2 mandi air perigi..time pg raye beratur ramai2 nk salam atok nk kumpul duit raye..huhu~

    ReplyDelete
  10. ohhh.. itu suasana begitu mengasyikkan...

    begitu membangkitkan memori.. huhhu..

    tapi tuuu arr.. mender2 kampung ni kalau raya memang seronok..

    happy friday and have a great weekend ya.. :)

    ReplyDelete
  11. salam yong..
    sonokkan duduk kg.

    ReplyDelete
  12. mama iqa : serius, aku mmg rindukan saat tu semua! :(

    ReplyDelete
  13. rizal : sangat membangkitkan memori!

    kak atty: dulu je la merasa duk kampung..sekarang tidak lagi...

    ReplyDelete
  14. aku pun rindukan gakkkkkkkkkk suasana tuhhh..

    ReplyDelete
  15. err..pilah kek mano ni? kj dulu kocik2 dok sawah lebar...kobau banyak!

    ReplyDelete