11 April 2010

Saya juga prihatin!

gguDi dalam kandungan ibuku tersayang
Amannya kurasakan
Degupan jantungmu,
jantungkuIrama penuh syahdu
Kuingin rasai kehangatan pelukan
Belaian kasih sayang
Kujaga kau di hari tuamu
Andai panjang usiaku
Namun hanya harapan tanpa suara
Di dunia cuma seketika
Jasad kaku dibaluti kertas usang
Terbiar bagai sampah terbuang
Dimanakah ibu, dimanakah ayah
Bonekakah atau manusia
Anak tidak berdosa menjadi mangsa
Oleh hawa nafsu yang serakah

Ini bukan mana-mana lagu jiwang. no! ini lagu Kempen Kami Prihatin.
ye. saya juga prihatin!

dunno why ha. manusia sekarang macam tiada 'taman' di hati mereka. hati dan jiwa kalau dah gelap, iman entah ke mana, perikemanusiaan juga langsung tak melekat di jiwa. anak beb, anak! anak tu tak berdosa apa pun. yg berdosa, engkau! ibu ayahnya. pandai buat, tapi penakut nak tanggung.

malang sungguh.

maaf. saya sangat emo tentang perihal ini. anak saya umurnya baru 4 tahun, sering tanya " ibu, kenapa org jahat tu buang baby? dia buang mcm mana?". sambil kerut2 muka. "tak baik. nanti Allah marah". anak kecil pun memahami.

apa mahu jawab? anak. orang lain berhabis duit untuk dapatkan anak. berkorban nyawa utk dptkan penyambung zuriat!

sedar lah oi!

sorry, saya tak boleh terima.

6 comments:

  1. betul tu yong....aku hiba bila dgr lagu tu di tv....sgt2 menyentuh perasaan...

    serius...bab2 buang baby nie mmg aku sangat emo...yelah, if tak nak pun baby tu...jgn lah di perlakukan spt itu...dia ada hak untuk hidup di bumi Allah ini....if betul2 tak nak..jgn di buang..jgn di tinggalkan mcm sampah....bglah pada insan2 yg benar2 menantikan kehadiran insan kecil itu dlm keluarga mereka...if sudi...aku pun dgn hati terbuka sudi nak bela budak2 tu yong...plz lah...bg lah pada org atau pg JKM...sekurang2nya....tak di tambah dosa tu....

    ReplyDelete
  2. salam YONG...
    mike tukor umah baru lagi ke wei
    patut comey sesangat. sampai terbabas aku wei (hehehe)
    Mike sehat ke

    ReplyDelete
  3. yups..aku pun x bleh terima!!!

    ReplyDelete
  4. zana: nangis aku beb bila dgr berita2 gini. aku kepingin baby lagi... :(

    ReplyDelete
  5. dila: dilaaaaa. windu aku kat ko. nak tipun, no. ko aku dah terhilangkan. huhuhu. haah kami tukor carpet lagi. tiba gila rajin dtg. haha

    ReplyDelete
  6. sue: ko mesti paham apa yg aku rasa kan...

    ReplyDelete