29 November 2009

salam

wah, bahagianya. balik rumah omak. raya dengan omak abah. masak-masak. makan-makan. borak-borak. Salam aidiladha buat semua.

indahnya saat-saat ini. terima kasih ya Allah, kerna diberi peluang utk meraikannya bersama mereka yang tercinta.

raya qurban kali ini, biasa je. cuma kami tahun ini tiada ibadah qurban dibuat. tidak spt tahun2 yang sebelumnya. insyaAllah, tahun depan ada. tapi raya tetap raya. abah mcm biasa la, bersama ajk kariah masjid 'menumpaskan' lembu yg hendak dibuat qorban. meriah mmg meriah. cuma kali ini, ada peristiwa yang tak diduga. ada ajk merangkap jiran sebaris rumah yang pada mulanya sgt sibuk membantu, tetapi tiba-tiba jatuh pengsan! dan kemudiannya, menemui yang Ilahi..semoga rohnya ditempatkan bersama golongan org yang beriman..Al fatihah.

ah, tiba-tiba rasa sedih. entah la. sedih. bila tengok mama. tengok abah. tak pasti bagaimana keadaan kalau saya sendiri yang kehilangan mereka. hidup mati saya semuanya demi mereka. kegembiraan saya semuanya dari mereka.

gembira mereka, gembira saya. sedih mereka, sedih saya.

saya cuba untuk membalas segala susah payah mereka selama ini. saya cuba.tapi rasa masih ada byk 'hutang' yang masih belum saya bayar pada mereka. mampu ke saya tunaikan semua tu? saya mahukan mereka gembira. mahukan mereka rasa bangga dengan cahayamata mereka ini!

Ya Allah, pada Mu aku mohon. agar diberi peluang seluas-luasnya untuk menggembirakan hati dan perasaan orang tua ku. walau mereka sering mengatakan yang mereka benar2 bahagia, tapi aku masih belum puas untuk mencurahkan segalanya pada mereka!

doaku agar Allah memberi kesihatan yang baik buat orang tua ku, panjangkan umur mereka agar lebih byk amal ibadat dapat dilakukan dan dimurahkan rezeki buat mereka..amin!

saya sayang abah saya. saya sayang mama saya.


4 comments:

  1. betul kan yong.. semoga kita diberi peluang untuk menggembirakan hati orang tua kita pada masa-masa akan datang.. ;D

    ReplyDelete
  2. terharu aku yong...betul ckp ko....lagipun anak mane yg tak ingat jase mak paknye...sebab tu yg termampu aku buat sekarang....bahagiakan mereka....bagi duit tiap2 bulan....semoga org tua kite sume dipanjangkan umur ...amin

    ReplyDelete
  3. betul yong...gembira mereka gembira kita.. sedih mereka sedih kita...mmg tidak terbalas jasa mereka terhadap kita...semoga kebahagian dan keberkatan hidup bersama mereka selamanya....amin..

    ReplyDelete
  4. seriously, Terharu sgt2 dgr citer kak yong...
    Hargailah kedua-dua ibu bapa sementara mereka masih ada....

    ReplyDelete