09 March 2011

macaroon

lama sudah teringin makan macaroon ni. Chempaka juga sibuk minta belikan. nak buat sendiri, ibunya ni tak pandai la. saya order di Cikmin Macaron. masa mula-mula tgk, owh saya sudah jatuh hati. apatah lagi si Chempaka. nak-nak pula ada warna pink. tak tido malam dibuatnya dia tunggu.

Chempaka panggil ni 'beger kaler-kaler'. :p


apa rasanya? sedap! rasanya memang manis. sekali sekala makan nak merasa. mkn selalu2 sangat tak berani. hehe. eh,macaroon ni juga kalau dibuat sebagai doorgift majlis perkahwinan pun ok tau. sebab ia mmg sangat2 menarik. sesuai lah ia sebagai pencuci mulut.


apa dia macaroon ni? ni meh saya tepekkan keratan dari tokei macaron, Cikmin.com.

Macaron ni sejenis kudapan manisan orang perancis yang diperbuat dari ground almond,caster sugar dan egg white.2 keping shell diletakkan jem atau filling ditengahnya seperti sandwich.

Apa rasa Macaron ni?

Crispy kat luar chewy kat dalam tu..bila kita gigit rasa crispy lepas tu kat dalam rasa chewy dan melty gitu..kat tengah ada filling..ada macam variety filling..


ha, cer tengok. cer tengok gambarnya. tak terliur ke?? hah. yang paling saya suka yg ada filling dgn choc ganache. phewww!

tapi menda alah ni memang sangat cute kan. sangat-sangat menarik, warnanya yang pelbagai. chempaka dah siap-siap simpan sebekas tu dalam beg sekolahnya! haha



5 comments:

  1. saya suka mende ni.. tak puas makan.. sbb comel sgt

    ReplyDelete
  2. salam yong...tetiba termasuk sini dari blog cik penna..makasih ya sudi oder..nnt free sikit cikmin backlink enti ni kat blog cikmin.com..

    ReplyDelete
  3. cikmin: ha, jumpa dah eh. hehe. nanti2 akan kami order lagi cikmin. :)

    ReplyDelete
  4. http://says.my/bidadarijelita/invite

    add me yer ibu...jana pendptn dlm blog...masyukk.
    kalu ibu nak tahu SAYS.my memnag besttt.!!

    wahh nampak mengoda dan menyelerekan kuih ituu..

    ReplyDelete