05 February 2010

di bulan februari...


eh, dah tgh malam, baru sibuk nak buat itu ini. kemas rumah, alihkan perabot sana sini, upate blog. ni pun baru sudah mengemas. lemah mata pula bila tgk ruang tamu tu. gagah-gagah saya alihkan perabot2nya. nasib perabot tak banyak! ekekkke. ye, ye saya sangat aktif di waktu tgh malam..

spesies apa ni ye? emmm.. ;)

kerja semakin menimbun lah. eh, sila jangan merungut yong. tak, bukan rungut, tapi sekadar nak luah je. biasa lah kan, makan gaji. segalanya 'saya yang menurut perintah'. kerja dalam dunia pendidikan ni mungkin ada org nampak mudah. mungkin ada yg fikir,

"ala, sekadar pergi balik mengajar"

tapi, hakikatnya..macam-macam ada! meh, nak tiru sikit motto saluran tv berbayar tu. bila sebut ttg mengajar ni, duk tgh fikir ni. sedang berazam, utk 'menyampai' secara yang paling terbaik. eh, jangan lah ada yg gagal..nanti saya akan rasa dinyahmotivasi! eh, ada ke perkataan tu???? ishh, yong! kalau boleh saya mahu segala ilmu yg tidak la banyak mana pun ni dicurahkan dgn cara yang sebaik2nya.

dan itulah kepuasan saya!

tapi seronok tau, bila mengadap anak-anak, adik-adik tu semua. macam-macam perangai, macam-macam tingkahlaku ada. yang pelik2 pun ada. yang nakal, yang baik dan terlebih skema..semua ada. selalu juga terfikir, eh ada masa mmg sengaja fikir, besar kan amanah yang diberikan? hati ni selalu mahu mengubah mereka dari yg nakal kpd yang baik, dari yang lemah kpd yang kuat..

ye, saya tahu..saya boleh! sila sentiasa 'perasan' pada diri anda ye ;)

tapi apa pun, kalau tiba saat2 getir..dan bila saya dapat tatap puteri kecil saya itu...oh, hati saya kembali berbunga-bunga riang! berlari-lari anak sambil menyanyi kecil..dan itu tandanya..

saya sangat bahagia..syukran ya Allah!

4 comments:

  1. bukan sume org leh mengaja.....aku sierus tak boleh.....so aku respek toing2 ngan ko yong dan sume golongan2 pendidik......hehehehe

    betul2...tgk muke anak terus rase ohhhhhhhhhhhhhh rileksnye.....heheeheh

    ReplyDelete
  2. mmm tu baru tgk muka chem sorang...kalo 2-3 org lagiks sejuk je hati ko...hehehhe...

    yong tanya kapok cpt2 bg adik kat chem nie ha....

    ReplyDelete
  3. tu ar kan yong
    tanggapan orang takkan sama ngan apa yg tuan badan rasai dan alami
    aku nie mmg xde talent nak jadi pendidik....ada gark anak org terdera nie karang...

    betul2....tenang babe, bila penat2 balik umah nengok muka anak...hilang sumerrr

    ReplyDelete